Błędy w polisach ubezpieczeniowych
Aby ubezpieczenie mogło skutecznie zadziałać w przypadku szkody, kluczowe jest, aby zawarte w nim informacje były prawdziwe. Z praktyki wiemy, że zdarzają się polisy, w których niektóre dane są błędnie określone, co uniemożliwia uzyskanie pełnego odszkodowania lub ogranicza jego wysokość.
Najczęstsze błędy w ubezpieczeniach firmowych
Warto być świadomym najczęstszych błędów w ubezpieczeniu firmy, aby uniknąć ewentualnych przyszłych problemów. Poniżej przedstawiamy listę kwestii, na które warto zwrócić szczególną uwagę:
- Niewłaściwe oszacowanie wartości majątku i mienia firmy,
- Wskazanie błędnych danych przy ocenie ryzyka (np. błędne wskazanie konstrukcji budynku, nieprawdziwe oświadczenia),
- Ograniczanie ochrony tylko do szkód o wysokim prawdopodobieństwie wystąpienia,
- Niepoprawne wskazanie adresu miejsca ubezpieczenia,
- Pomijanie ubezpieczeń dla pracowników firmy.
Jak dobrze oszacować wartość majątku?
Majątek firm, zwłaszcza dużych przedsiębiorstw, jest zazwyczaj obszerny i złożony. Przygotowanie danych do ubezpieczenia wymaga czasu, dlatego warto zacząć ten proces z wyprzedzeniem przed rocznicą polisy. Przy jego określeniu pomocny będzie wykaz środków trwałych i wyposażenia. Dzięki niemu można precyzyjnie wskazać poszczególne kategorie mienia oraz określić ich wartości do polisy.
Warto zauważyć, że nie każda pozycja z wykazu będzie opłacalna do ubezpieczenia. W takiej sytuacji zaleca się skonsultowanie z doradcą ubezpieczeniowym (np. broker lub agent ubezpieczeniowy), aby ustalić, które pozycje warto ubezpieczyć oraz na jaką wartość – księgową czy odtworzeniową. Obie te wartości mają różny wpływ na wysokość wypłacanego odszkodowania.
Więcej o wartościach ubezpieczenia przeczytasz w artykule: Brokerzy Śląscy | Ubezpieczenie mienia na wartość księgową lub odtworzeniową.
Ustalanie danych do oceny ryzyka w firmie
Na etapie przygotowywania ofert ubezpieczyciel przeprowadza analizę ryzyka w firmie, co może wymagać wypełnienia ankiety lub przesłania odpowiednich dokumentów. W przypadku dostarczania dokumentów procedura jest prosta – wystarczy wysłać aktualny dokument (dla ubezpieczenia mienia często jest to instrukcja bezpieczeństwa pożarowego) do wnioskującego o to ubezpieczyciela. Natomiast wypełnianie ankiety wymaga posiadania wiedzy i umiejętności przeglądania takich dokumentów, aby odpowiedzieć poprawnie na każde pytanie – w takim przypadku zalecamy skontaktowanie się z doradcą ubezpieczeniowym.
Podanie błędnych danych skutkuje nieprawidłowymi zapisami na polisie, co w przypadku szkody w firmie może prowadzić do częściowej wypłaty odszkodowania lub, w najgorszym scenariuszu, jego braku!
Dobór zakresu ubezpieczenia
Dla poszczególnych rodzajów działalności łatwo jest zidentyfikować najprawdopodobniejsze ryzyka i szkody, które mogą wystąpić. Warto jednak spojrzeć na to szerzej i zastanowić się, jakie inne potencjalne zdarzenia mogą mieć miejsce i odpowiedzieć na pytanie: Czego chcemy uniknąć?
Zalecamy monitorować branżowe aktualności, aby dowiedzieć się, czy wystąpiły w ostatnim czasie szkody u innych firm, jaki miały charakter i co je spowodowało. Można również skonsultować się z doradcą ubezpieczeniowym, który dysponuje wiedzą na temat ryzyk w firmach i pomoże określić, jakie z nich warto objąć ubezpieczeniem.
Kancelaria Brokerzy Śląscy każdorazowo przed przygotowaniem ofert ubezpieczenia przeprowadza analizę potrzeb klienta, co pozwala na dokładne określenie odpowiedniego poziomu ochrony.
Oprócz szkód na mieniu firmy rekomendujemy również zadbanie o bezpieczeństwo pracowników i rozważenie programu ubezpieczenia grupowego – dobrowolnego lub sponsorowanego. Więcej o ubezpieczeniu grupowym przeczytasz w tym artykule: Brokerzy Śląscy | Ubezpieczenie grupowe na życie
Jesteśmy najlepiej ocenianą na Śląsku kancelarią brokerską.
Zapraszamy do kontaktu:
tel. 514-674-600 || (32) 49-44-182 || kancelaria@brokerzyslascy.pl