6 Najczęstszych błędów przy wyborze brokera ubezpieczeniowego

Ten post przeczytasz w: 3 minuty
Wybór brokera ubezpieczeniowego

Jak wybrać odpowiedniego brokera ubezpieczeniowego i uniknąć kosztownych pomyłek?

Ponad 1500 podmiotów w Polsce (jako osoby fizyczne bądź spółki) może zgodnie z prawem tytułować się mianem brokera ubezpieczeniowego, będąc firmą wpisaną do rejestru pośredników ubezpieczeniowych, prowadzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego.

Przedsiębiorcy w Polsce mają zatem bardzo szeroki wybór, poszukując sprawdzonej kancelarii brokerskiej na rynku. Naszym zdaniem już na etapie wyboru brokera ubezpieczeniowego można popełnić błędy, które spowodują, że współpraca nie będzie przebiegać po myśli osób zarządzających firmą.

 

1. Brak weryfikacji opinii na temat brokera ubezpieczeniowego

Wielokrotnie zgłaszają się do nas klienci, którzy źle wspominają współpracę z poprzednim brokerem, a my staramy się ustalić, co poszło nie tak i dlaczego wcześniejsze relacje z pośrednikiem nie ułożyły się w wieloletnią współpracę. Przedsiębiorcy najczęściej odpowiadają wtedy, że po prostu nie zweryfikowali opinii na temat wybranego brokera i dopiero po wielu problemach znaleźli w Internecie negatywne opinie, które niestety potwierdzili na własnej skórze.

Nasza porada? Wpisz w Google oraz Google Maps „NAZWA BROKERA opinie”, co pozwoli na wstępną weryfikację czy warto poświęcać czas na rozmowy z tym danym pośrednikiem ubezpieczeniowym.

 

2. Wybór brokera tylko na podstawie ceny polisy

„Takie ubezpieczenie można kupić dwa razy taniej” – jeśli usłyszysz podobne zdanie od specjalisty, powinna Ci się zapalić chociaż żółta lampka. Jak mówią ekonomiści „nie ma darmowych obiadów”, a najczęściej wielokrotnie niższa cena, przekłada się na wielokrotnie niższą jakość. Analogicznie jest w przypadku ubezpieczeń – oczywiście dobry broker wynegocjuje odpowiedni zakres ubezpieczenia z najniższą możliwą składką, jednak podejmowanie decyzji tylko na podstawie najniższej ceny, bez weryfikacji jakości ochrony ubezpieczeniowej, jest nierozsądne.

Nasza porada? Broker ubezpieczeniowy ma obowiązek przygotowania rekomendacji, zawierającej szczegółowe porównanie ofert i dopiero ten dokument w sposób możliwie zrozumiały i obiektywny powinien wyjaśnić, czy za niższą ceną, nie idzie węższy zakres polisy.

 

3. Niedopasowanie charakteru pracy brokera i klienta

W Twojej firmie większość procesów odbywa się zdalnie, za pomocą maili, telefonów czy rozmów on-line? A może każda ważniejsza decyzja jest podejmowana w szerokim gronie, tylko na osobistych spotkaniach? Wybierając brokera ubezpieczeniowego zwróć uwagę na sposób komunikacji ze strony kancelarii – czy dla specjalistów normalnym będzie komunikowanie się on-line lub pracowanie pod presją czasu, jeśli takie sytuacje są na porządku dziennym w Twojej firmie.

 

4. Kierowanie się tylko lokalizacją siedziby brokera

W uzupełnieniu poprzedniego punktu warto dodać, że wielu klientów poszukując brokera, wciąż sugeruje się tym, gdzie mieści się jego siedziba. Po pierwsze, z naszego doświadczenia wielokrotnie częściej spotkania odbywają się w siedzibie klienta, aniżeli w siedzibie brokera. Po drugie, dla brokerów ubezpieczeniowych podróże służbowe po całej Polsce to codzienność. Po trzecie, przy coraz większym popularyzowaniu pracy zdalnej odległość przestaje mieć jakiekolwiek znaczenie.

Oczywiście trudno zastąpić relacje twarzą w twarz relacjami internetowymi, niemniej jednak warto pamiętać, że spotkania osobiste nie zawsze są konieczne, zwłaszcza w dobie rozwoju technologii i coraz większej popularyzacji pracy zdalnej. Ważniejsze jest, aby sposób komunikacji brokera odpowiadał potrzebom i oczekiwaniom Twojej firmy.

 

5. Wybór zbyt dużej lub zbyt małej kancelarii brokerskiej

Zarządzasz międzynarodową korporacją? Szukaj międzynarodowej kancelarii brokerskiej, która ułatwi obsługę Twojego biznesu w każdym kraju. Twoja firma plasuje się w segmencie MŚP? Szukaj mniejszej kancelarii brokerskiej, gdzie otrzymasz dedykowanego opiekuna i nie-korporacyjne podejście, dla której Twoja firma będzie klientem docelowym.

Wielokrotnie trafiają do nas klienci, których wcześniej obsługiwali brokerzy korporacyjni i w opinii tych klientów, byli przez nich traktowani jako zbyt mali, przez co niestety ich sprawy często były zaniedbywane. Działa to również w drugą stroną – Twoja firma dynamicznie rośnie, jednak wciąż współpracujesz z agentem ubezpieczeniowym lub jednoosobowym brokerem? Być może to dobry moment, aby poszerzyć horyzonty.

Przeczytaj również: Dlaczego warto podjąć współpracę z kancelarią brokerską?

 

6. Brak zmiany brokera ubezpieczeniowego

Na koniec warto dodać, że za błąd przy wyborze brokera ubezpieczeniowego należy również uznać… kurczowe trzymanie się brokera, z którym współpraca nam się nie układa. Błędny pierwotny wybór nie musi się bowiem przekładać na ciągłe problemy z ubezpieczeniami, warto rozpoznać rynek kancelarii brokerskiej i ponownie w oparciu m.in. o powyższe kryteria sprawdzić kompetencje kolejnego, polecanego brokera ubezpieczeniowego.

 



    Pokaż szczegóły

    Wiem, że - zgodnie z art. 13 ust.1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, zwanego dalej „RODO”:

    • administratorem moich danych osobowych jest spółka Brokerzy Śląscy sp. z o.o. z siedzibą 40-085 Katowice ul. Mickiewicza 29,

    • moje dane osobowe przetwarzane będą w związku z przesłaniem przeze mnie przez formularz na stronie www zapytania o ofertę, przy czym przetwarzanie w tym przypadku odbywa się na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO – prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora, którymi są: a) kontakt w celu przedstawienia oferty osobie zainteresowanej, b) możliwość analizy przez administratora zainteresowania oferowanymi produktami i usługami, osoby, której dane dotyczą, c) możliwość przedstawienia osobie, której dane dotyczą, historii przestawianych jej ofert,

    • celami przetwarzania są: a) kontakt w celu przedstawienia oferty osobie zainteresowanej, b) możliwość analizy przez administratora zainteresowania oferowanymi produktami i usługami, osoby, której dane dotyczą, c) możliwość przedstawienia osobie, której dane dotyczą, historii przestawianych jej ofert,

    • moje dane mogą być ujawnione następującym kategoriom odbiorców: upoważnionym i przeszkolonym osobom przetwarzającym dane, podmiotom przetwarzającym na podstawie umów powierzenia przetwarzania zawartych na piśmie,

    • dane będą przechowywane nie dłużej, niż do momentu uwzględnienia ewentualnego sprzeciwu,

    • mam prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych dotyczących mojej osoby, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

      Ponadto, na podstawie art. 21 ust.1 RODO, mam prawo do wniesienia w dowolnym momencie sprzeciwu - z przyczyn związanych z moją szczególną sytuacją - wobec przetwarzania moich danych.