Ubezpieczenie product recall

Ten post przeczytasz w: 2 minuty
ubezpieczenie product recall

Ubezpieczenie product recall

Ubezpieczenie product recall to ubezpieczenie kosztów wycofania produktu z rynku. Taka polisa obejmuje koszty zarówno przymusowego wycofania produktu (np. w wyniku nakazu właściwego organu władzy publicznej np. UOKIK), jak i wycofania po decyzji samego producenta (kiedy owe wycofanie zostanie uznane za niezbędne, aby uniknąć lub przeciwdziałać wystąpieniu szkody osobowej).

Ubezpieczenie product recall stanowi jeden z elementów, składających się na kompleksową ochroną w zakresie odpowiedzialności cywilnej za produktZarówno firmy produkcyjne, jak i handlowe powinny rozważyć wykupienie tego ubezpieczenia, aby zminimalizować ewentualne negatywne konsekwencje finansowe akcji recall oraz uchronić reputację przedsiębiorstwa.

 

Zakres ubezpieczenia product recall

Co ubezpieczyciele rozumieją pod pojęciem kosztów wycofania produktu z rynku?

  • koszty powiadomienia dystrybutorów, konsumentów, także w mediach,
  • koszty badań, ekspertyz,
  • koszty nadgodzin własnych lub zatrudnienia dodatkowych pracowników do akcji wycofania produktu,
  • koszty transportu, magazynowania, sortowania, przepakowania wadliwych produktów,
  • koszty utylizacji wadliwych produktów (o ile jest to konieczne).

 

Rozszerzenie polisy OC firmy czy dedykowane ubezpieczenie product recall?

Koszty wycofania produktu z rynku mogą być pokryte (w zależności od rynkowej oferty ubezpieczycieli) z klauzuli rozszerzającej ubezpieczenie OC prowadzonej działalności i produktu wprowadzanego na rynku lub z dedykowanego ubezpieczenia.

Zwyczajowo klauzula jest wystarczającym rozwiązaniem w przypadku niewielkich sum ubezpieczenia, pokrywając podstawowe ryzyka związane z wadliwością produktu (wskazane w powyższym akapicie).

Dedykowane ubezpieczenie natomiast co do zasady może zapewnić dużo większą „pojemność” sumy ubezpieczenia oraz rozszerzyć ochronę ubezpieczeniową m.in. o:

  • koszty zniszczenia / utylizacji produktów,
  • koszty przerwy w działalności (w tym utratę zysku),
  • koszy zarządzania kryzysowego,
  • wydatki na okupy / nagrody podczas wymuszenia.

 

Ubezpieczenie kosztów wycofania produktu z rynku

 

Czy istotne jest kto poniósł koszty wycofania produktu?

Z ubezpieczeniowego punktu widzenia kluczowe może okazać się to, kto poniósł owe koszty wycofania produktu z rynku. Część ubezpieczycieli w ramach klauzuli product recall wyłącza bowiem z zakresu ochrony koszty poniesione przez osoby trzecie, pokrywając jedynie koszty poniesione przez samego ubezpieczonego (tj. producenta).

Kluczowe będzie zatem odpowiednie dopasowanie zakresu ubezpieczenia do specyfiki konkretnej firmy – w przypadku np. branży spożywczej, najczęściej dużą część kosztów wycofania wadliwych produktów z rynku pokrywają osoby trzecie (tj. sieci handlowe) cedując je później na ubezpieczonego (tak jak miało to miejsce np. tutaj: https://www.tvp.info/44531446/orzeszki-ziemne-wycofane-z-rynku-klienci-sa-proszeni-o-zwrot-produktu).

 

Dla jakich branż dedykowane jest ubezpieczenie product recall?

Na rynku ubezpieczenie product recall jest dedykowane głównie firmom produkcyjnym – powszechnie stosuje się je m.in. w branży spożywczej, farmaceutycznej, AGD czy branży automotive.

 

Warunkiem koniecznym do uzyskania polisy jest posiadanie przez klienta udokumentowanej procedury wycofania produktu. Daje to ubezpieczycielowi względną pewność , że jeśli szkoda nastąpi, producent ma z góry określoną ścieżkę postępowania.

 

Ubezpieczenie product recall w praktyce

Kiedy tego typu polisa znajduje swoje zastosowanie? Np. wtedy, kiedy w produkcie wprowadzonym na rynek przez Twoją firmę znajdą się fragmenty ciała obcego, jak w poniższej sytuacji: https://next.gazeta.pl/next/7,151003,26884583,gin-seagram-s-wycofany-z-obrotu-gis-zanieczyszczenie-fragmentami.html 

 

Kontakt – kancelaria brokerska

Ubezpieczenie product recall, obok dobrze skonstruowanej polisy odpowiedzialności cywilnej za produkt, stanowi realne wsparcie dla producenta po wystąpieniu szkody.

Kontrahent wymaga od Ciebie wykupienia ubezpieczenia kosztów wycofania produktu z rynku? A może świadomie korzystasz i poszukujesz najlepszych rozwiązań ubezpieczeniowych dla swojej firmy?

Jesteśmy najlepiej ocenianą na Śląsku kancelarią brokerską

Zapraszamy do kontaktu:

tel. 514-674-600 || (32) 49-44-182 || kancelaria@brokerzyslascy.pl 

Brokerzy Śląscy | Broker Ubezpieczeniowy Katowice | Broker Ubezpieczeniowy Śląsk |



    Pokaż szczegóły

    Wiem, że - zgodnie z art. 13 ust.1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, zwanego dalej „RODO”:

    • administratorem moich danych osobowych jest spółka Brokerzy Śląscy sp. z o.o. z siedzibą 40-085 Katowice ul. Mickiewicza 29,

    • moje dane osobowe przetwarzane będą w związku z przesłaniem przeze mnie przez formularz na stronie www zapytania o ofertę, przy czym przetwarzanie w tym przypadku odbywa się na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO – prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora, którymi są: a) kontakt w celu przedstawienia oferty osobie zainteresowanej, b) możliwość analizy przez administratora zainteresowania oferowanymi produktami i usługami, osoby, której dane dotyczą, c) możliwość przedstawienia osobie, której dane dotyczą, historii przestawianych jej ofert,

    • celami przetwarzania są: a) kontakt w celu przedstawienia oferty osobie zainteresowanej, b) możliwość analizy przez administratora zainteresowania oferowanymi produktami i usługami, osoby, której dane dotyczą, c) możliwość przedstawienia osobie, której dane dotyczą, historii przestawianych jej ofert,

    • moje dane mogą być ujawnione następującym kategoriom odbiorców: upoważnionym i przeszkolonym osobom przetwarzającym dane, podmiotom przetwarzającym na podstawie umów powierzenia przetwarzania zawartych na piśmie,

    • dane będą przechowywane nie dłużej, niż do momentu uwzględnienia ewentualnego sprzeciwu,

    • mam prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych dotyczących mojej osoby, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

      Ponadto, na podstawie art. 21 ust.1 RODO, mam prawo do wniesienia w dowolnym momencie sprzeciwu - z przyczyn związanych z moją szczególną sytuacją - wobec przetwarzania moich danych.