Co to jest roszczenie regresowe i jak wpływa na ubezpieczenia Twojej firmy?

Ten post przeczytasz w: 3 minuty
Roszczenia regresowe w firmie

Czym jest roszczenie regresowe?

Roszczenie regresowe, czyli prawo do zwrotu wypłaconego świadczenia, polega na dochodzeniu przez ubezpieczyciela zwrotu odszkodowania od podmiotu odpowiedzialnego za szkodę.

Choć często kojarzy się je z ubezpieczeniami komunikacyjnymi (np. gdy ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie po kolizji, a następnie odzyskuje tę kwotę z polisy sprawcy), znajduje także zastosowanie w innych rodzajach ubezpieczeń, głównie majątkowych. Nie można jednak wykluczyć jego zastosowania w ubezpieczeniach odpowiedzialności cywilnej.

 

Roszczenie regresowe w ubezpieczeniach

 

Kiedy i dlaczego powstaje roszczenie regresowe?

Roszczenie regresowe powstaje po zapłaconym odszkodowaniu, kierowane jest przeciwko sprawcy, aby pokrył on wartość wyrządzonej szkody.

Wyobraź sobie, że zakupiłeś zawór do wody od firmy ABC, który wkrótce po zamontowaniu okazał się wadliwy, powodując wyciek wody. W efekcie doszło do uszkodzenia posadzki w pomieszczeniu. Zgłosiłeś szkodę do ubezpieczyciela w ramach posiadanej polisy ubezpieczenia mienia i otrzymałeś należne odszkodowanie. Na tym etapie ubezpieczyciel może skierować roszczenie regresowe przeciwko producentowi zaworu. Ubezpieczyciel nie będzie musiał pokrywać kosztów odszkodowania z własnych środków, ponieważ za ich pokrycie będzie odpowiedzialny producent, który wprowadził wadliwy produkt na rynek.

Z chwilą zapłaty odszkodowania, z mocy prawa na ubezpieczyciela przechodzi roszczenie ubezpieczającego lub ubezpieczonego przeciwko osobie trzeciej odpowiedzialnej za szkodę (do wysokości zapłaconego odszkodowania). Nie przechodzą jednak na ubezpieczyciela roszczenia przeciwko osobom, z którymi ubezpieczający pozostaje we wspólnym gospodarstwie domowym lub które są pracownikami ubezpieczonego, chyba że szkoda została wyrządzona umyślnie.

W trakcie trwania procesu roszczenia regresowego ubezpieczający lub ubezpieczony ma obowiązek współpracować, tj. udzielać niezbędnych wyjaśnień i przekazywać ubezpieczycielowi wymagane dokumenty.

 

roszczenia regresowe przykłady

 

Przykłady roszczeń regresowych w praktyce

  • Dobrym przykładem roszczeń regresowych są ubezpieczenia komunikacyjne. Przy spowodowaniu kolizji, poszkodowany otrzymuje należne odszkodowanie, którego wartość jest potrącana z polisy OC sprawcy. Dzieje się tak, ponieważ po wypłaceniu odszkodowania ubezpieczycielowi przysługuje roszczenie przeciwko sprawcy. Pobiera on kwotę odpowiednią do wyrządzonej szkody (wypłaconego odszkodowania).
  • Roszczenie regresowe to także częsta sytuacja w ubezpieczeniach mieszkań, a szczególnie w przypadku szkód spowodowanych zalaniem. Pan Jan ubezpiecza mieszkanie polisą majątkową. Pewnego dnia sąsiadka z wyższego piętra, Pani Anna zalała mieszkanie Pana Jana. Zdarzenie zostało zgłoszone ubezpieczycielowi, który zapłacił odszkodowanie Panu Janowi, a następnie domagał się zwrotu zapłaconej kwoty od Pani Anny. Jest to proces roszczenia regresowego. Pani Anna może zwrócić kwotę z własnej kieszeni, bądź pokryć ją z polisy OC w życiu prywatnym, która jest standardem w ubezpieczeniach domów i mieszkań.
  • W przypadku producentów i dystrybutorów roszczenie regresowe może wystąpić, gdy do sprzedaży wprowadzony zostanie wadliwy produkt. Osoba poszkodowana, z różnych powodów, np. uszczerbkiem majątkowym lub zdrowotnym spowodowanym wadą produktu, po zgłoszeniu zdarzenia do ubezpieczyciela, odpowiednio z polisy majątkowej lub polisy na życie, otrzyma odszkodowanie. Następnie ubezpieczyciel ma prawo skierować roszczenie przeciwko producentowi. Jeśli jednak producent jest nieznany, odpowiedzialność przechodzi na dystrybutora. Sytuacja wygląda identycznie, gdy poszkodowanym nie jest osoba prywatna, lecz firma. Wtedy szkoda może zostać zgłoszona np. z polisy ubezpieczenia majątku firmy.

 

Jak ubezpieczenia chronią Twoją firmę przed roszczeniami regresowymi?

Wyobraź sobie, że to Twoja firma wprowadziła wadliwy produkt na rynek, co spowodowało szkodę majątkową u klienta. Klient zgłosił szkodę do ubezpieczyciela, a ten postanowił skierować roszczenie regresowe przeciwko Tobie.

Z odpowiednio dopasowaną polisą OC działalności nie musisz się martwić, ponieważ koszty roszczenia pokryje ubezpieczyciel. Sytuacja wygląda inaczej, jeśli nie posiadasz polisy lub jej zakres nie obejmuje wyrządzonej szkody – wtedy roszczenie pokrywasz ze środków firmy.

Odpowiednie ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzonej działalności jest kluczowe w takich sytuacjach. Jego zakres powinien odpowiadać faktycznie prowadzonej przez firmę działalności, a suma gwarancyjna (główna suma ubezpieczenia) powinna zostać ustalona uwzględniając maksymalne wartości możliwych szkód w ciągu okresu ubezpieczenia.

W przypadku osób prywatnych, jak zostało opisane w przykładach roszczeń regresowych, OC w życiu prywatnym chroni Cię przed roszczeniami regresowymi w granicach sumy gwarancyjnej. Warto zaznaczyć, limit ten można powiększać w trakcie trwania umowy, za opłatą dodatkowej składki ubezpieczeniowej.

 

 

Jesteśmy najlepiej ocenianą na Śląsku kancelarią brokerską.
Sprawdź nasze pozytywne opinie.

Zapraszamy do kontaktu:

tel. 514-674-600 || (32) 49-44-182 || kancelaria@brokerzyslascy.pl 



    Pokaż szczegóły

    Wiem, że - zgodnie z art. 13 ust.1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, zwanego dalej „RODO”:

    • administratorem moich danych osobowych jest spółka Brokerzy Śląscy sp. z o.o. z siedzibą 40-085 Katowice ul. Mickiewicza 29,

    • moje dane osobowe przetwarzane będą w związku z przesłaniem przeze mnie przez formularz na stronie www zapytania o ofertę, przy czym przetwarzanie w tym przypadku odbywa się na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO – prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora, którymi są: a) kontakt w celu przedstawienia oferty osobie zainteresowanej, b) możliwość analizy przez administratora zainteresowania oferowanymi produktami i usługami, osoby, której dane dotyczą, c) możliwość przedstawienia osobie, której dane dotyczą, historii przestawianych jej ofert,

    • celami przetwarzania są: a) kontakt w celu przedstawienia oferty osobie zainteresowanej, b) możliwość analizy przez administratora zainteresowania oferowanymi produktami i usługami, osoby, której dane dotyczą, c) możliwość przedstawienia osobie, której dane dotyczą, historii przestawianych jej ofert,

    • moje dane mogą być ujawnione następującym kategoriom odbiorców: upoważnionym i przeszkolonym osobom przetwarzającym dane, podmiotom przetwarzającym na podstawie umów powierzenia przetwarzania zawartych na piśmie,

    • dane będą przechowywane nie dłużej, niż do momentu uwzględnienia ewentualnego sprzeciwu,

    • mam prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych dotyczących mojej osoby, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

      Ponadto, na podstawie art. 21 ust.1 RODO, mam prawo do wniesienia w dowolnym momencie sprzeciwu - z przyczyn związanych z moją szczególną sytuacją - wobec przetwarzania moich danych.