Jak wygląda proces zgłaszania roszczeń z tytułu ubezpieczenia awarii maszyn

Ten post przeczytasz w: 3 minuty
Trzech mężczyzn, w tym likwidator szkód i pracownicy zakładu produkcyjnego, omawiają proces naprawy uszkodzonej maszyny

Ubezpieczenie maszyn od awarii – Jak skutecznie zgłosić roszczenie i uzyskać odszkodowanie?

Ubezpieczenie maszyn od awarii (inaczej maszyn od uszkodzeń) jest jednym z kluczowych elementów dobrze przemyślanego programu ubezpieczenia firmy produkcyjnej. Przedsiębiorca wykupując takie rozwiązanie chce mieć pewność, że w razie zdarzenia objętego polisą, cały proces likwidacji szkody przebiegnie sprawnie, a firma uzyska adekwatne odszkodowanie.

Jak zatem wygląda cały proces zgłaszania roszczeń z tytułu ubezpieczenia maszyn od awarii? Jakie elementy są kluczowe? Na co zwrócić uwagę, aby sprawnie uzyskać odszkodowanie?

 

Jak zgłosić szkodę z tytułu ubezpieczenia maszyn?

W przypadku wystąpienia szkody obowiązkiem ubezpieczonego jest jej zgłoszenie niezwłocznie do ubezpieczyciela (w naszym przypadku odbywa się to za pośrednictwem brokera ubezpieczeniowego, prowadzącego daną firmę) – najczęściej OWU sankcjonuje 7-dniowy termin na taką informację. Czym szybsza będzie reakcja na zdarzenie, tym szybciej ubezpieczyciel może podjąć niezbędne czynności likwidacyjne.

 

Pracownik sprawdza działanie maszyny produkcyjnej

Ubezpieczenie maszyn od awarii

 

Obowiązki Ubezpieczonego

Warto wspomnieć również o obowiązkach jakie ubezpieczyciele nakładają na ubezpieczonego w przypadku wystąpienia szkody, będą to najczęściej takie kwestie jak:

  • zapobieżenie dalszemu powiększaniu się szkody,
  • zabezpieczenie mienia do czasu pojawienia się likwidatora,
  • zachowanie wszelkich uszkodzonych części, elementów,
  • najlepsze możliwe udokumentowanie uszkodzeń.

 

Dokumenty niezbędne w procesie likwidacji szkody

W przypadku wystąpienia uszkodzenia maszyny, ubezpieczyciel standardowo poprosi o poniższy zestaw dokumentów i informacji:

  1. Opisanie okoliczności zdarzenia (data, miejsce, świadkowie),
  2. Opisanie prawdopodobnej przyczyny szkody,
  3. Zaznaczenie uszkodzonej maszyny na wykazie do polisy,
  4. Przedstawienie dowodu zakupu maszyny,
  5. Przedstawienie ostatnich przeglądów technicznych urządzenia,
  6. Przedstawienie kosztorysów naprawy maszyny.

Dowiedz się więcej, czym jest ubezpieczenie maszyny od uszkodzeń tzw. ubezpieczenie MB

Ile trwa proces likwidacji szkody tj. awaria maszyny

Ubezpieczyciel ma obowiązek podjąć niezbędne czynności likwidacyjne w terminie 7 dni od otrzymania zawiadomienia o szkodzie oraz ma 30 dni na wypłatę odszkodowania. Jeśli termin 30-dniowy nie może zostać dochowany, ponieważ ubezpieczyciel nie ma możliwości oceny zasadności roszczenia, może wyznaczyć dodatkowy 14-dniowy okres.

Co kluczowe, termin na wypłatę odszkodowania jest liczony od momentu uzupełnienia przez poszkodowanego całej dokumentacji, o którą poprosił ubezpieczyciel w tzw. 7-dniowym piśmie. Tym samym odpowiednie współdziałanie poszkodowanego, brokera i ubezpieczyciela jest kluczowe, aby cały proces przebiegł jak najbardziej sprawnie. Wszelka zwłoka w dostarczaniu ubezpieczycielowi niezbędnej dokumentacji tylko przedłuża termin na odpowiedź

 

Kosztorys naprawy maszyny

Rekomendujemy, aby niezwłocznie po awarii maszyny, firma zgłosiła się najlepiej do min. 2 podmiotów zewnętrznych, z prośbą o wycenę naprawy uszkodzeń. Likwidator owszem może przygotować swój kosztorys, jednak zwykle nie ma on wystarczającej wiedzy technicznej, o każdym urządzeniu na rynku

Zewnętrzny kosztorys naprawy jest wtedy weryfikowany przez likwidatora, pod kątem rynkowych stawek oraz zakresu naprawy, w kontekście faktycznego zakresu zniszczeń urządzenia. Ubezpieczyciel bowiem nie zapłaci m.in. za szkody wynikające z szybko zużywających się części maszyny czy modernizacje, które nie są konieczne po uszkodzeniu.

 

dwóch pracowników sprawdza działanie maszyny produkcyjnej

 

Wypłata odszkodowania

Ubezpieczyciel wypłaca odszkodowania w wyżej opisanych terminach, na podstawie zweryfikowanego kosztorysu, odejmując od wartości odszkodowania franszyzę redukcyjną tj. udział w szkodzie standardowo stosowany w ubezpieczeniach mienia. Kluczowe, aby na etapie konstruowania programu ubezpieczenia i negocjacji z ubezpieczycielami, wykupić polisę z jak najniższym możliwym udziałem w szkodzie po stronie firmy.

 

Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela

Jeśli decyzja o przyznanym odszkodowaniu nie jest satysfakcjonująca, jako broker ubezpieczeniowy przygotowujemy wspólnie z klientem odwołanie od decyzji, które jest wnoszone do ubezpieczyciela w trybie reklamacji. Ubezpieczyciel musi bowiem rozpatrzyć reklamację w ciągu 30 dni lub max 60 dni w tzw. szczególnie skomplikowanych przypadkach, a jeśli tego nie zrobi, uznaje się, że roszczenie reklamacyjne było zasadne w całości.

Najczęstsze odwołania dotyczą kwoty przyznanego odszkodowania za uszkodzenie maszyny, dlatego też tutaj pomocne mogą się okazać kosztorysy z firm zewnętrznych. Często jeśli szkoda jest zgłaszana tylko z jednym kosztorysem, likwidator próbuje udowodnić, że uszkodzenia da się naprawić taniej. W sytuacji posiadania min. 2 wycen z firm zewnętrznych łatwiej wzmocnić argumentację w odwołaniu, iż rynkowe ceny za części, robociznę itd. wynoszą minimum kwotę X.

Przeczytaj także nasz artykuł –  Uszkodzenie maszyny przez pracownika

Szukasz polecanej kancelarii brokerskiej? Sprawdź nas! Sprawdź Brokerzy Śląscy!

Jesteśmy najlepiej ocenianą na Śląsku kancelarią brokerską

Zapraszamy do kontaktu:

tel.: (32) 49 44 182 / 514 674 600 / kancelaria@brokerzyslascy.pl

Brokerzy Śląscy | Broker Ubezpieczeniowy Katowice | Broker Ubezpieczeniowy Śląsk |



    Pokaż szczegóły

    Wiem, że - zgodnie z art. 13 ust.1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, zwanego dalej „RODO”:

    • administratorem moich danych osobowych jest spółka Brokerzy Śląscy sp. z o.o. z siedzibą 40-085 Katowice ul. Mickiewicza 29,

    • moje dane osobowe przetwarzane będą w związku z przesłaniem przeze mnie przez formularz na stronie www zapytania o ofertę, przy czym przetwarzanie w tym przypadku odbywa się na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO – prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora, którymi są: a) kontakt w celu przedstawienia oferty osobie zainteresowanej, b) możliwość analizy przez administratora zainteresowania oferowanymi produktami i usługami, osoby, której dane dotyczą, c) możliwość przedstawienia osobie, której dane dotyczą, historii przestawianych jej ofert,

    • celami przetwarzania są: a) kontakt w celu przedstawienia oferty osobie zainteresowanej, b) możliwość analizy przez administratora zainteresowania oferowanymi produktami i usługami, osoby, której dane dotyczą, c) możliwość przedstawienia osobie, której dane dotyczą, historii przestawianych jej ofert,

    • moje dane mogą być ujawnione następującym kategoriom odbiorców: upoważnionym i przeszkolonym osobom przetwarzającym dane, podmiotom przetwarzającym na podstawie umów powierzenia przetwarzania zawartych na piśmie,

    • dane będą przechowywane nie dłużej, niż do momentu uwzględnienia ewentualnego sprzeciwu,

    • mam prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych dotyczących mojej osoby, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

      Ponadto, na podstawie art. 21 ust.1 RODO, mam prawo do wniesienia w dowolnym momencie sprzeciwu - z przyczyn związanych z moją szczególną sytuacją - wobec przetwarzania moich danych.