Historia błędów i fałszywych oświadczeń w polisach
Odpowiednie zabezpieczenie firmy dopasowanym programem ubezpieczenia jest kluczowym elementem prowadzenia działalności, który pozwala szybko uzyskać należne odszkodowanie i kontynuować dalsze procesy działalności.
W poniższej historii przedstawimy historię przedsiębiorstwa, które przez długi czas funkcjonowało w nieświadomości, posiadając błędnie zawarte polisy ubezpieczeniowe. Gdyby doszło do szkody w tym okresie, zapisy zawarte w polisach nie pozwoliłyby na uzyskanie odszkodowania, co w najgorszym scenariuszu uniemożliwiłoby dalsze prowadzenie działalności.
Audyt ubezpieczeniowy
Po przeprowadzeniu profesjonalnej analizy zawartych polis, zauważyliśmy zawarte w nich błędy, które mogły wynikać z niewiedzy i niedostatecznego zgłębienia informacji o firmie przez agenta lub brokera ubezpieczeniowego. Wśród nich, rażącymi błędami były:
- Wskazanie znacznie zaniżonych wartości mienia tzw. niedoubezpieczenia – uniemożliwiłoby to przywrócenie mienia po szkodzie, do jego stanu sprzed jej wystąpienia,
- Fałszywe oświadczenie o Systemie Sygnalizacji Pożarowej, gdy klient takowego nie posiada – w momencie wystąpienia pożaru, pomimo opłacanych przez długi czas regularnych składek, ubezpieczyciel nie wypłaciłby odszkodowania,
- Źle sprecyzowany zakres prowadzonej działalności w ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej – świadczone usługi przez firmę i prowadzona działalność nie została dobrze określona przez odpowiednie numery PKD,
- Brak kontroli nad rocznicami polis – każda polisa została zawarta w innym terminie, tworząc chaotyczną całość przy wielu zawartych ubezpieczeniach.
Przygotowaliśmy zatem ocenę dotychczasowych polis firmy, z której wynikało, że konieczne jest jak najszybsze podjęcie działań w tym zakresie. Klient otrzymał od nas dokument z konkretnym zaleceniami oraz scenariuszem działania.
Błędy w ubezpieczeniu mienia
Analizę rozpoczęliśmy od sprawdzenia systemu ubezpieczenia, zakresu i warunków zawartych w wykazie maszyn, urządzeń i wyposażenia oraz metod szacowania sum ubezpieczenia. Pierwszy problem napotkaliśmy przy szacowaniu wartości odtworzeniowych budynku, które na polisie okazały się być znacznie zaniżone w porównaniu do aktualnych stawek rynkowych oraz kosztów potrzebnych do odbudowy budynku w przypadku szkody.
Ta znaczna różnica uniemożliwiłaby skuteczną odbudowę budynku w przypadku szkód całkowitych, a także stwarzałaby problemy przy szkodach częściowych. Dodatkowo, franszyza (udział własny) określona w polisie była bardzo wysoka, wynosząca aż 10%. Po dokładnej analizie, poinformowaliśmy klienta o możliwości rozbudowy polisy, dbając jednocześnie o to, aby nowa polisa była bardziej odpowiednia, oferując lepsze warunki i satysfakcjonując klienta.
Błędy w ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej
Analizując polisę OC działalności firmy dostrzegliśmy, że działalność ubezpieczona (chroniona polisą) została określona w formie trzech numerów PKD. Okazało się jednak (po dokonaniu analizy potrzeb klienta), iż firma ta wykonuje sporo innych usług, nie tylko pobocznych, ale i będących częścią jej „core biznesu”.
Zawarte ubezpieczenie OC zapewniało ochronę tylko na działalność produkcyjną, podczas, gdy firma wykonuje również usługi montażowe i serwisowe!
Co więcej, suma gwarancyjna została ustalona na poziomie 1.000.000 zł, podczas gdy, przedsiębiorstwo to jest najemcą nieruchomości o wartości kilkunastu milionów złotych. Tym samym, gdyby doszło do uszkodzenia najmowanych budynków (np. poprzez wywołanie pożaru na produkcji) suma gwarancyjna nie pozwoliłaby na pokrycie roszczeń.
Fałszywe oświadczenia
Zawarcie fałszywej informacji o istnieniu systemu sygnalizacji pożaru w tym przypadku całkowicie wykluczyłoby możliwość uzyskania jakiegokolwiek odszkodowania związanego z ewentualną szkodą w mieniu klienta. Ubezpieczyciel, który chronił firmę w tamtym okresie, nie był świadomy takiego stanu rzeczy! Niemniej jednak, w przypadku wystąpienia szkody, fakt ten uniemożliwiłby uzyskanie odszkodowania. Zachęciliśmy firmę do podjęcia kroków w celu instalacji systemu sygnalizacji pożaru (SSP) i zadbaliśmy, aby mimo jego dotychczasowego braku, przez okres instalacji systemu firma była odpowiednio ubezpieczona.
Wyrównanie rocznic zawartych polis
Terminy rocznic zawartych polis były rozrzucone na cały rok, co powodowało chaos i dodatkową pracę związana z kontrolowaniem zbliżających się terminów ubezpieczeń. W ramach naszych usług proponujemy wyrównanie rocznic wszystkich polis ubezpieczeniowych do jednego terminu, co pozwala na ograniczenie działań klienta w tym zakresie jedynie do jednego dnia w ciągu roku.
Jak pozbyć się błędów w polisach?
Aby wykryć lub pozbyć się błędów w polisach, niezbędne jest posiadanie dużej wiedzy na temat ubezpieczeń oraz posiadanie odpowiednich narzędzi. W przypadku potencjalnych błędów w polisie lub po prostu chęci zweryfikowania poprawności, skontaktowanie się z brokerem wydaje się być najbardziej korzystnym rozwiązaniem. Serdecznie zachęcamy do nawiązania kontaktu z naszą kancelarią w celu uzyskania dodatkowych informacji.
Zapraszamy do kontaktu:
tel.: (32) 49 44 182 / 514 674 600 / kancelaria@brokerzyslascy.pl