Likwidacja szkód – Jakie kroki podjąć przed zgłoszeniem szkody, by przyspieszyć likwidację?

Ten post przeczytasz w: 2 minuty Katarzyna BinkowskaKatarzyna Binkowska
Likwidacja szkód - Jakie kroki podjąć przed zgłoszeniem szkody, by przyspieszyć likwidację?

Likwidacja szkód to proces prowadzony przez zakład ubezpieczeń w celu ustalenia, czy ubezpieczyciel ponosi odpowiedzialność za dane zdarzenie, czy też nie. Rozpoczyna się od zgłoszenia szkody przez ubezpieczonego, a kończy decyzją o wypłacie odszkodowania lub jej odmową.

W zależności od rodzaju szkody – czy dotyczy ona pojazdu, nieruchomości, majątku, zdrowia lub życia – oraz jej charakteru, poszczególne etapy procesu likwidacji mogą się różnić. 

 

Krok 1: Zabezpieczenie miejsca zdarzenia

Zabezpieczenie miejsca zdarzenia przed większymi uszkodzeniami może wyglądać różnie w zależności od zdarzenia:

  • Samochód, może to być:
  • wezwanie pogotowia oraz policji, w przypadku kolizji pojazdów ,
  • przesunięcia auta na pobocze, aby nie utrudniał ruchu.
  • Dom i majątek, może to być:
  • zebranie wody, usunięcie instalacji/rur, kiedy miało miejsce zalanie mieszkania,
  • wezwanie policji, w przypadku włamania,
  • wezwanie straży pożarnej i policji, w przypadku pożaru,

Warto pamiętać, że w niektórych przypadkach pierwszym krokiem powinno być udzielenie pomocy poszkodowanym.

 

Krok 2: Komplementacja dokumentów

Poprawne skomplementowanie wszystkich niezbędnych dokumentów znacznie przyśpieszy proces likwidacji szkody, eliminując konieczność dodatkowych próśb ubezpieczyciela o uzupełnienie brakujących informacji.

Potrzebnymi dokumentami są m.in.:

  • zdjęcia szkody,
  • raporty policyjne / straży pożarnej,
  • oświadczenie osoby odpowiedzialnej za szkodę, 
  • numer konta bankowego,
  • faktury zakupowe,
  • rachunki za naprawę / leczenie,
  • spis skradzionych rzeczy z ich wartością i datą zakupu,
  • dokumentacja medyczna.

Jeśli ubezpieczyciel będzie wymagał dodatkowych dokumentów, poinformuje o tym w trakcie procesu likwidacji szkody.

Likwidacja szkód - Komplementacja dokumentów

 

Krok 3: Zgłoszenie szkody

Wczesne zgłoszenie szkody równa się z szybszym rozpoczęciem likwidacji szkody, właściwe i kompletne zgłoszenie pozwala przyspieszyć cały proces i uniknąć dodatkowych opóźnień związanych z uzupełnianiem brakujących informacji.

Większość ubezpieczycieli pozwala na zgłoszenie szkody na kilka sposobów:

  • telefonicznie, poprzez infolinię,
  • online, za pomocą formularza na stronie internetowej ubezpieczyciela,
  • osobiście w placówce ubezpieczyciela,
  • pocztą tradycyjną.

 

Krok 4: Utrzymanie regularnego kontaktu

Po zgłoszeniu szkody istotne jest monitorowanie jej przebiegu oraz utrzymywanie kontaktu z ubezpieczycielem lub brokerem, dzięki temu można:

  • zareagować szybko w przypadku prośby o uzupełnienie dokumentów,
  • wyjaśnić wszelkie niejasności warunków ubezpieczenia,
  • uniknąć zatrzymania procesu likwidacji szkody, przez brak potrzebnych informacji.

 

Broker ubezpieczeniowy a proces likwidacji szkód

Broker ubezpieczeniowy w procesie likwidacji szkód odciąża ubezpieczeniowego, dbając o kompletność dokumentacji, monitorując postęp sprawy i negocjując z ubezpieczycielem. Dzięki temu sam proces przebiega sprawniej, a ubezpieczony jest spokojniejszy, ponieważ nie musi martwić się formalnościami. W sytuacji stresu związanego ze szkodą łatwo przeoczyć ważny dokument lub termin, co mogłoby opóźnić wypłatę odszkodowania.

Autor



    Pokaż szczegóły

    Wiem, że - zgodnie z art. 13 ust.1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, zwanego dalej „RODO”:

    • administratorem moich danych osobowych jest spółka Brokerzy Śląscy sp. z o.o. z siedzibą 40-085 Katowice ul. Mickiewicza 29,

    • moje dane osobowe przetwarzane będą w związku z przesłaniem przeze mnie przez formularz na stronie www zapytania o ofertę, przy czym przetwarzanie w tym przypadku odbywa się na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO – prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora, którymi są: a) kontakt w celu przedstawienia oferty osobie zainteresowanej, b) możliwość analizy przez administratora zainteresowania oferowanymi produktami i usługami, osoby, której dane dotyczą, c) możliwość przedstawienia osobie, której dane dotyczą, historii przestawianych jej ofert,

    • celami przetwarzania są: a) kontakt w celu przedstawienia oferty osobie zainteresowanej, b) możliwość analizy przez administratora zainteresowania oferowanymi produktami i usługami, osoby, której dane dotyczą, c) możliwość przedstawienia osobie, której dane dotyczą, historii przestawianych jej ofert,

    • moje dane mogą być ujawnione następującym kategoriom odbiorców: upoważnionym i przeszkolonym osobom przetwarzającym dane, podmiotom przetwarzającym na podstawie umów powierzenia przetwarzania zawartych na piśmie,

    • dane będą przechowywane nie dłużej, niż do momentu uwzględnienia ewentualnego sprzeciwu,

    • mam prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych dotyczących mojej osoby, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

      Ponadto, na podstawie art. 21 ust.1 RODO, mam prawo do wniesienia w dowolnym momencie sprzeciwu - z przyczyn związanych z moją szczególną sytuacją - wobec przetwarzania moich danych.

    Zapisz się na newsletter